Wederzijdse verwachtingen en grenzen

Wat kunnen ouders van school verwachten?

• De ouders kunnen waardering en respect voor hun mening verwachten.
  • De school zorgt voor een veilig klimaat, zodat het kind zich optimaal kan ontwikkelen.
  • Kwalitatief goed onderwijsprogramma en duidelijk klassenorganisatie waarbij de verantwoordelijkheid bij school ligt.
  • De school communiceert open en duidelijk. Er is een goede informatievoorziening. Leerkrachten lezen en beantwoorden Parro berichten op hun werkdagen.
  • De school gaat zorgvuldig om met de privacyregels volgens de AVG-wetgeving.
  • De school is laagdrempelig. Kinderen en ouders moeten zich welkom voelen.
  • De teamleden maken tijd voor ouders. Als het nodig is, wordt er een afspraak gemaakt.
  • Als er zich onder schooltijd iets voordoet, waarvan de leerkrachten vinden dat het nodig is om contact met de ouders op te nemen, dan mogen de ouders verwachten dat dat gebeurt. Dit geldt niet alleen voor negatieve voorvallen, maar ook voor positieve ontwikkelingen.
  • De ontwikkeling van de kinderen wordt goed bijgehouden en daar wordt helder over gecommuniceerd.
  • De school werkt graag vanuit educatief partnerschap met ouders samen. Een gedeelde verantwoordelijkheid van scholen en ouders, om de ontwikkeling van kinderen te ondersteunen.
  • Het team gaat professioneel om met tips en tops van ouders.
  • De school geeft ouders mogelijkheden om mee te denken rondom schoolzaken.

Wat verwacht school van ouders?

• De leerkrachten verwachten respect van de ouders.
  • De school verwacht dat ouders tijdig contact opnemen als er bijzonderheden zijn waarbij het beter is onderling contact te hebben.
  • Als ouders het niet eens zijn met bepaalde handelingen van de leerkrachten, dan bespreken zij dit zonder de aanwezigheid van het kind met de leerkracht. In principe staan zij ten opzichte van het kind altijd positief over een genomen sanctie of maatregel van de leerkrachten.
  • Als er bijzonderheden/opmerkingen zijn, dan altijd eerst contact opnemen met de groepsleerkracht. Een vervolgstap kan contact met de directeur zijn.
  • Als er een invalleerkracht voor de groep staat en er doet zich iets bijzonders voor, dan verwacht het team dat ouders óf wachten tot de eigen leerkracht terug is, óf dat contact opgenomen wordt met vaste leerkrachten of de directeur.
  • Het bezoeken van start, voortgang en ontwikkelgesprekken.
  • Hulp bij huiswerk bijv. bij het Bouw!, Letterster, Ralfi lezen of toetsen leren.
  • De school verwacht dat ouders de nieuwsflits goed doornemen, zodat de informatie bekend is.
  • Ouders zorgen ervoor dat de kinderen op tijd op school zijn.
  • Bij ziekte melden de ouders dit voor schooltijd, bij voorkeur via Parro.

Waar ligt de grens?

• Respectloos communiceren. Bedreigingen worden niet getolereerd. Als blijkt dat respectvolle communicatie niet mogelijk is, dan zal een afspraak gemaakt worden voor een later tijdstip.
  • De school neemt stelling als er op het terrein van de school niet respectvol over elkaar en de kinderen wordt gepraat. De school en ouders staan voor de veilige situatie voor de kinderen en bewaken samen het fatsoen.
  • Handtastelijkheden jegens leerlingen en personeel.