Inleiding

Bs Ariane is gevestigd in de nieuwbouwwijk Veller en is gehuisvest in een gebouw met 14 lokalen en leerpleinen.

Bs Ariane maakt gebruik van zes lokalen en twee leerpleinen. De andere lokalen zijn in gebruik door PCO De Branding.

Vanaf 2023-2024 hebben wij ook het speellokaal in gebruik als klaslokaal. In totaal hebben we dus 7 klaslokalen.

Er wordt onderwijs aangeboden aan de groepen 1 tot en met 8.

In schooljaar 2023-2024 werken we met de groepen 1 t/m 8 in 7 lokalen. Groep 7 en 8 zijn samengevoegd tot een combinatiegroep verder hanteren we homogene groepen.

Per 1 februari 2024 ontvangen we 173 leerlingen.

Procedure

De aannameprocedure start op het moment dat ouders contact opnemen met onze school over een eventuele inschrijving van hun kind.

Wanneer ouders de intentie hebben om hun kind toe te vertrouwen aan Bs Ariane, melden zij zich via de website aan.

Als het aanmeldformulier volledig ingevuld door ons retour is ontvangen krijgen ouders daarvan een ontvangstbevestiging.

Vervolgens worden ouders uitgenodigd voor een intakegesprek waar nader kennis gemaakt wordt. Dit gesprek vindt plaats als het kind tussen de 2,5 en 3 jaar oud is.

De definitieve inschrijfformulieren worden dan ook meegegeven om ingevuld te worden. Na afloop van dit gesprek, krijgen ouders een rondleiding door het schoolgebouw.

Wanneer de procedure helemaal is gevolgd en het kind geplaatst is, versturen wij een aantal weken voor de eerste schooldag een uitnodiging voor één of twee wenmomenten.

Welkom

In principe zijn alle kinderen welkom. Ouders dienen in te stemmen met de identiteit van onze school. Met ieder nieuw gezin wordt door de directie een intakegesprek gehouden.

Tijdens dit gesprek wordt onder andere gesproken over:

• de motivatie voor de school;
  • de gezinssituatie; levensbeschouwing;
  • in hoeverre er informatie over het kind is dat van belang is om vooraf te weten (medische zaken, ontwikkeling);
  • het beleid van de school t.w. onderwijskundige, pedagogische en didactische uitgangspunten;
  • de identiteit van de school;
  • hoe de leerlingbegeleiding en zorg op onze school is geregeld;
  • de organisatie; het bestuur; de (G)MR; de ouderraad, het team.

Van ouders wordt verwacht dat zij een identiteitsverklaring ondertekenen, waarmee zij verklaren kennis te hebben genomen van de identiteit van de school en zich hieraan te conformeren.

Bij de toelating wordt gekeken naar aspecten die van invloed kunnen zijn op het ontwikkelingsproces van het kind. De volgende elementen zijn daarbij van belang: het welbevinden van het kind, het welbevinden van de groep en de leerkracht en er moet ontwikkeling mogelijk zijn. Het is daarom ook van groot belang dat ouders alle informatie geven (op het inschrijfformulier en tijdens het kennismakingsgesprek) die van belang is voor een verantwoorde begeleiding van hun kind(eren).

Afspraken rondom aanmelden en toelaten van 4 jarige (groep 1) :

• Aanmeldingen van kinderen voor Bs Ariane worden behandeld op volgorde van binnenkomst.
  • Er is een mogelijkheid dat uw kind op een wachtlijst komt in verband met veel aanmeldingen.
  • Als het kind rond de leeftijd van 2,5 jaar is, krijgen nieuwe ouders een uitnodiging voor een intakegesprek. Gezinnen die al bekend zijn op school krijgen een inschrijvingsformulier toegestuurd.
  • Wanneer het inschrijvingsformulier is ondertekend en ingeleverd is de inschrijving definitief.
  • Aan de plaatsing van broertjes en/of zusjes van kinderen die al naar Bs Ariane gaan, verlenen wij voorrang.

Het is van belang dat de school de jonge broertjes en zusjes goed in beeld heeft. Ouders wordt gevraagd school hiervan op de hoogte te stellen. Hier is regelmatig aandacht voor in de nieuwsbrief.

Aanmelding en toelating overige nieuwe leerlingen (vanaf groep 2)

Bij elke aanmelding wordt de procedure ‘zorgzwaarte’ per groep toegepast. Bij het intakegesprek wordt aan de ouders duidelijk verteld wat men van ons kan verwachten en wat we van de ouders verwachten. De school gaat pas over tot definitieve plaatsing, wanneer er van beide kanten voldoende vertrouwen is uitgesproken. Concreet betekent dit ook, dat ouders zich conformeren aan de levensbeschouwelijke, pedagogische en didactische identiteit van onze school.

Doorverwijzen

• Is een leerjaar vol dan zullen we gezinnen in eerste instantie doorverwijzen naar IKC Amaliaschool. Als daar ook geen plaats is verwijzen we door naar andere scholen van De Drieslag.

Toelichting op de wachtlijst.

Wanneer een groep vol is en het kind op de wachtlijst wordt geplaatst zijn dit de afspraken die wij hanteren.

1. De kinderen met een broer(tje) of zus(je) dat al op Bs Ariane zit heeft voorrang.
  2. Daarna komen de kinderen aan de beurt die in de wijk Veller wonen.
  3. Vervolgens zijn alle overige aanmeldingen aan de beurt op volgorde van de datum van ontvangst van het volledig ingevulde inschrijfformulier.
  • Kinderen kunnen op een wachtlijst gezet worden. Deze wachtlijst wordt gemaakt op volgorde van datum.
  • Wanneer er toch ruimte komt binnen een leerjaar wordt de eerstvolgende op de wachtlijst benaderd.

Aanmeldformulier