Vakantie!

Vakantie….

 

Het zat al een week in de lucht….

We leven er naar toe: Vakantie, eindelijk ‘hoeft’ er niets meer. 

Hoe leuk is het voor je kind: We gaan op school afbouwen en opruimen… Spullen mogen mee naar huis en naar een ander lokaal. 

Of juist helemaal niet leuk voor je kind, omdat de structuur en de regelmaat weg is en het niet duidelijk is, wat we allemaal gaan doen.  

 

We leven er naar toe: Vakantie, eindelijk ‘hoeft’ er niets meer. 

Als aan het eind van de week de deuren voor 6 weken dicht gaan breekt er een andere tijd aan: Vakantie!  Wat een geweldig woord. 

Lekker niks doen, ontspannen, fietsen, buiten spelen, crossen, lezen, hangen op de bank, ergens naar toe gaan, barbecueën en ijsjes eten op andere tijden dan ‘gewoon’. 

 

En soms lukt het een dagje allemaal niet. 

De vriendjes zijn het dorp uit, de buurt is “leeg”, het regent of iedereen heeft wat te doen….

maar je kind verveelt zich.

6 weken is ook best lang. 

En het is ook misschien niet voor het hele gezin vakantietijd. Er moet nog gewerkt worden, er zijn dingen, die geregeld moeten worden, dingen zijn blijven liggen etc. 

 

Zomaar wat tips:

-Voor heel veel gezinnen, ouders, kinderen is vakantietijd: Laat maar komen, we zien wel!

Heerlijk! 

En voor sommige kinderen is het juist goed om te weten: Wat doen we allemaal in die 6 weken. Zij vinden het fijn om dit in beeld te hebben. 

 

-Sommige kinderen hebben van die “ik verveel me” tijden. 

Dat is helemaal niet verkeerd. Ook daar kunnen ze mee leren omgaan. Laat ze rustig iets zelf verzinnen. Daar zijn ze vaak heel goed in. Een klein duwtje in de rug is echt voldoende. 

 

-Bedenk iets speciaals, wat echt jullie ding als “gezin” is. Dat kan heel simpel zijn, maar kinderen herinneren zich juist die gezellige, actieve of speciale dingen als iets waardevols. 

 

-Verzin alvast van tevoren een plannetje voor wat je kunt doen als het slecht weer is. Want echt, er komt een dag, dat het regent en te fris is om buiten te spelen. 

 

EN NEE, je kind hoeft niet dagelijks woordjes te oefenen of met schoolse dingen bezig te zijn, omdat het op school niet echt lukte met sommen en woordjes. 

Natuurlijk is het wel handig om er af en toe iets tussen te gooien wat spelenderwijs leren is. 

Maar dan wel op de vakantie-manier. 

Er zijn genoeg dingen, die een kind actief maken en waar ze later weer plezier van hebben. 

Een uitje waar wat te zien is over vroeger of iets wat met techniek te maken heeft. Veel kinderen zijn hier nieuwsgierig naar. In principe willen kinderen vanalles wel zien en doen en horen en hoeven ze niet dagelijks geconfronteerd te worden met dat wat ze moeilijk vinden.  

 

Er zijn ook veel activiteiten, die spelend helpen om na 6 weken de draad weer op te pakken: 

  • verstoppertje spelen
  • klimmen, rennen, hinkelen, voetballen
  • niks doen in de hangmat
  • gezelschapsspelletjes spelen
  • met stoepkrijt tekenen of schrijven
  • met water knoeien
  • trampoline springen of touwtje springen
  • vissen, in de moddersporen spelen
  • over heuveltjes fietsen
  • tekenen, knutselen, knippen en plakken
  • in vakantieboeken uit de supermarkt “rommelen”
  • in het zand spelen, torens bouwen en grachten er om heen maken
  • kettingen maken van madeliefjes
  • spelen in een tent en misschien wel slapen in de tent. 
  • lezen, voorlezen
  • helpen met koken of zelf koken
  • spelen en bewegen de hele dag door. 

 

Geniet van alle dagen samen met je kind, je gezin en na 6 weken pakken we de draad weer op. 

Iedereen een heel fijne vakantie gewenst. 

Gijsje Kruissink (voor één keer een klein beetje extern begeleider)