Uitkomst enquete ‘Samenwerken aan godsdienstige opvoeding’

Onderzoek ‘Samenwerken aan godsdienstige opvoeding’

In november/december 2020 is er onder leerkrachten en ouders van de scholen van Stichting de Drieslag een enquête gehouden over de samenwerking tussen ouders en school met betrekking tot de godsdienstige opvoeding. Deze enquête is afgenomen door Driestar Educatief en stond in het teken van ouderbetrokkenheid.

In de enquête ging het om aspecten als:

• Het afstemmen van de godsdienstige opvoeding thuis en op school
  • De verantwoordelijkheden rondom de godsdienstige opvoeding
  • De wijze waarop ouders en school elkaar op de hoogte houden van de godsdienstige opvoeding
  • De bereidheid om elkaar te helpen bij de godsdienstige opvoeding
  • De plaats van Bijbellezen en gebed

De uitkomst van de enquête is onlangs met alle directeuren van de Stichting besproken. Hoewel er verschillende meningen zijn over bepaalde items, is geconcludeerd dat ouders en leerkrachten in grote lijnen dezelfde ideeën hebben over de samenwerking tussen ouders en school met betrekking tot de godsdienstige opvoeding.

Vanuit de scholen willen we uiteraard aandacht hebben voor de godsdienstige opvoeding tijdens gebed, bijbellezen en het vertellen van bijbelverhalen. Daarnaast streven we ook naar integratie bij andere vakgebieden zoals burgerschapsvorming, lessen rondom ‘Wonderlijk Gemaakt’ e.d.

Vanuit de enquête werd duidelijk dat het belangrijk is dat ouders geïnformeerd worden over de manier waarop dit ter sprake komt. Daar waar mogelijk zal de informatievoorziening verbeterd worden.

Mocht u als ouder belangstelling hebben voor het totaaloverzicht van de enquête: deze is op te vragen bij de directeur van de school.