Sociale veiligheid

Tijdens het laatste koffie moment met ouders is het onderwerp ‘sociale veiligheid’ besproken.

We zijn gestart met een korte informatie wat er verstaan wordt onder sociale veiligheid op school en wat wij op Bs Ariane doen aan de sociale vaardigheid.

Via  deze link kunt u een kort filmpje zien wat sociale veiligheid op school inhoudt.

Daarna zijn we met ouders in gesprek gegaan hoe ouders en kinderen de veiligheid ervaren.

Ouders benoemden dat kinderen zich echt ‘gezien’ voelen.

Het wordt als heel positief ervaren dat leerkrachten alle kinderen buiten en bij de deur van het klaslokaal welkom heten.

Ook de laagdrempeligheid om als ouder de school te bezoeken is prettig.

Duidelijke en goede communicatie als er in groepen incidenten zijn vinden ouders belangrijk.

Ze snappen ook dat dit heel lastig kan zijn en  geven aan dat het vertrouwen in de school thuis steeds moet klinken.

Wij als school vinden het erg fijn als ouders delen wat er leeft.

Voor ons is dat ook waardevolle informatie waar wij op kunnen anticiperen.

Samen is besproken dat de ouder, kind, school driehoek heel belangrijk  is.

Kom bij ons binnen lopen als er momenten zijn dat u vragen of opmerkingen heeft.

De samenwerking met u is juist zo belangrijk als het gaat over sociale veiligheid.

De sociale veiligheid begint en eindigt vaak niet bij de drempel van de school.