Project Jeelo: Zorgen voor jezelf en anderen.

Op maandag 7 september starten we in dit nieuwe schooljaar weer met een nieuw project van Jeelo: Zorgen voor jezelf en anderen. In het afgelopen jaar hebben de kinderen al veel geleerd over verzorging en hygiëne. We hebben rekening moeten houden met elkaar, veel handen moeten wassen en afstand moeten houden. In dit thema kijken verder we hoe je op een goede manier voor jezelf en een ander kunt zorgen.

Waarom dit project?

Gezond zijn en blijven is belangrijk. Hoe zorg je dat je je lichamelijk fit voelt? Dat je goed in je vel zit en blij bent met jezelf? En hoe zorg je ervoor dat jij en anderen zich prettig voelen in een groep? Belangrijke vragen waar we veel over kunnen leren!

Wat is het doel van dit project?

Kinderen leren over hun lichamelijke, psychische en sociale gezondheid. Ze leren ook dat je er wat aan moet doen als je je niet goed voelt: Niet in een hoekje blijven zitten, maar in actie komen.

Wat zijn de hoofdlijnen van dit project?

• Van wassen tot werken aan de conditie: kinderen leren over lichaamsverzorging, hygiëne, verzorging van zintuigen, hun conditie en de invloed van hun leefstijl op hun lichaam.

• Van snoepen tot gezonde voeding: kinderen leren over het verschil tussen eten en snoepen, over de schijf van vijf en de hoeveelheid voeding en drinken.

• Van lichamelijke tot geestelijke en sociale gezondheid: kinderen leren over infectieziektes, leefstijlziektes en zonder stress omgaan met elkaar.

• Van opkomen voor jezelf tot opkomen voor anderen: kinderen leren nee zeggen en samen sociale problemen zoals pesten oplossen.

• Van eenvoudige tot complexe planning maken: kinderen maken een kalender voor zichzelf, een plan voor een groepje of zelfs een plan voor de hele klas of school.

Wat is het sub-thema per groep?

Groep 1-2: Wassen en eten

Groep 3-4: Zuinig op tanden en zintuigen