Plezier in lezen

Het nut van voorlezen

Voorlezen aan baby’s
Je kunt baby’s al voorlezen vanaf een maand of negen. Misschien denk je: waar slaat dat op, mijn kind kan niet eens papa of mama zeggen! Maar het heeft echt zin. Roel van Steensel, bijzonder hoogleraar leesgedrag bij de Vrije Universiteit: “Zelfs als je kind het boekje alleen nog maar in zijn mond stopt, is het nuttig omdat het kind leert dat een boek iets normaals is in zijn omgeving. Samen met je kind een boekje lezen leidt tot veel taal. Als je benoemt wat er in het boekje is te zien, leert je kind heel gemakkelijk woorden.”

Peuters en kleuters
Een boekje voor peuters en kleuters bevat gemiddeld 129 woorden en een prentenboek 214 woorden. Dat betekent dat als je je kind tot zijn vijfde elke dag een boekje voorleest, het in contact is geweest met bijna 300.000 extra woorden. Voorlezen heeft een nog groter effect als je hetzelfde verhaal meerdere keren voorleest, of wanneer dezelfde woorden vaker voorkomen in de tekst. Herhaling zorgt er niet alleen voor dat kinderen méér woorden leren, maar ook dat ze beter begrijpen wat de woorden betekenen.

Invoelende creatieve snelle rekenaars
Voorlezen draait niet alleen om het boekje, maar ook om de interactie met je kind. Je neemt je kind op schoot of gaat lekker tegen elkaar aan op de bank zitten, of kruipt samen onder de wol. Je leest met gekke stemmetjes en praat je met je kind over de tekst. Op die manier leert je kind zich in te leven in anderen. Zeker als je vragen stelt als: “Wat voelt Kikker nu? En waarom is dat zo, denk je? Ben jij ook weleens boos?” Dat soort gesprekken zijn ook nog eens leuk, omdat je je kind daardoor beter leert kennen. Maar er zijn meer voordelen: door boeken voor te lezen doet je kind ook makkelijk rekenvaardigheden op, omdat je met je kind telt hoeveel kuikens het kipje heeft, of hoeveel nachtjes vos nog moet slapen voordat hij de prins weer ziet. Daarnaast word je kind creatief van lezen, omdat het zijn verbeelding prikkelt. Kijkt je kind een filmpje, dan hoeft hij er niets meer bij te verzinnen, want alles is af. Leest je kind een boek, dan maakt het zelf een film in zijn hoofd.

Zelf lezen

De meeste kinderen leren lezen in groep drie.

Je kunt het je kind wel makkelijker maken door veel liedjes te zingen en samen rijmpjes te maken. Daardoor leert je kind klanken herkennen en dat is de basis van technisch lezen.”
95% van ouders die een kind hebben onder de vijf leest minstens een keer per week voor. Dat aantal neemt af naarmate kinderen ouder worden. Vanaf een jaar of acht kunnen de meeste kinderen redelijk zelf lezen, en dan stoppen veel ouders er langzamerhand mee. Zonde omdat als je je kinderen voorleest je je kind stimuleert om ook uit zichzelf een boek te pakken.

Met plezier lezen

Lezen wordt gemakkelijker naarmate je het meer doet. Een kind dat elke dag in zijn vrije tijd zelf tien minuten leest, scoort significant beter op begrijpend lezen. Dat is van groot belang voor het schooladvies. Hoe zorg je ervoor dat jouw spruit ook af en toe een boek oppakt? Misschien raad je vol enthousiasme jouw lievelingsboeken uit je jeugd aan, zoals Oorlogswinter of Brief voor de koning. Prachtige boeken, maar inmiddels is er zoveel meer moois uitgekomen dat waarschijnlijk veel beter aansluit op de interesses van je kind. Dat is belangrijk, want dan leest je kind met meer plezier. In de bibliotheek en in boekhandels kunnen ze je kind een boek op maat aanraden.

Verder kun je ook kijken op Jeugblibliotheek.nl waar je boeken vindt die geordend zijn op leeftijd en onderwerp. Houdt je dochter van acht bijvoorbeeld van paarden? Daar vind je een lange lijst met boeken over paarden voor achtjarigen.”

Veel leesplezier!