Opbrengst koffiemoment met ouders

Op vrijdag 19 januari waren er ongeveer 10 ouders (vaders en moeders) die in gesprek wilden over het onderwerp:

Hoe tevreden bent u over de informatie die u krijgt over uw kind?

We hebben nagedacht welke informatie we allemaal kunnen krijgen rondom ons kind. Van consultatiebureau, zwemles tot het volgen via een locatietracker.

Welke informatie vinden we belangrijk en met welk doel willen wij informatie ontvangen van school over ons kind?

Er kwamen een aantal punten naar voren waar jullie meer behoeften aan hebben zoals:

• Zicht in het aanbod van de leerstof. Wat zijn leerdoelen voor een bepaald leerjaar?
  • Als een kind extra zorg krijgt zoals verrijkingswerk of Bouw! graag informatie over wat het inhoudt en hoe vaak het kind extra ondersteuning krijgt.
  • Goede communicatie rondom vervanging. Veel verschillende leerkrachten geeft onrust voor kinderen. Ook al is er begrip voor het vervangingsprobleem. Liever naar school, dan kinderen thuis laten blijven.
  • Keuze van het rapport naar februari snappen ouders wel, maar ze missen in november informatie over cognitieve ontwikkeling.

We nemen deze punten mee en gaan intern bespreken hoe we hier aan tegemoet kunnen komen.

We zijn het koffiemoment geëindigd met het delen van onze eigen ervaringen rondom het opvoeden. We herkenden allemaal de behoeften om veel van onze kinderen te willen weten.

Uit onderzoek blijkt dat kinderen ook juist een stuk eigenheid nodig hebben:

• Ontwikkelen en kans krijgen om te falen
  • School als veilige oefenplaats
  • Geen controle ogen
  • Zelf initiatief geven om informatie te delen of niet
  • Vertrouwen en verantwoordelijkheid nemen
  • Basisvertrouwen zonder controlemechanisme
  • Recht hebben om buiten de lijntjes te kleuren en te experimenteren

Bron: Maike Kooijmans

Nogmaals bedankt voor het fijne gesprek en de input.