Meten is weten

Meten is weten

In de afgelopen periode was het weer zo ver: De CITO-toetsen zijn afgenomen.

Vanaf groep 3 zijn de leerkrachten en vooral de kinderen hier op school mee bezig geweest. 

Ja, u leest het goed: In de kleutergroepen worden geen toetsen meer afgenomen.

Heel Nederland is er inmiddels van overtuigd, dat “toetsen met een boekje” niet past bij deze jonge kinderen.

De leerkracht ziet de dagelijkse ontwikkeling en heeft op die manier een goed beeld van de ontwikkeling van uw kind.

 

Voor kinderen vanaf groep 3 is er geen ontsnappen meer aan. 

2x per jaar wordt er gemeten hoe het gaat met de ontwikkeling van uw kind. 

Oftewel er wordt gekeken naar vaardigheden wat betreft lezen, rekenen, spelling en begrijpend lezen. 

 

En hoe dan verder… 

Hoe interpreteren we de resultaten. Hoe kijken we als leerkrachten en ouders hiernaar. 

 

Een paar aandachtspunten vanuit school:

-toetsen zijn een momentopname. 

-laat een kind groei zien op eigen niveau of staat het stil. 

-toetsresultaten geven een signaal. Een bevestiging of het kan een startpunt zijn. 

-leerkrachten kijken ook samen met het kind naar de toetsresultaten. 

-leerkrachten zien kinderen op veel meer dagen en zien ook de sociale en emotionele ontwikkeling. 

-uw kind is veel meer dan een toets. 

 

Daarom vinden we het belangrijk om samen met u te zoeken naar de goede ontwikkeling van uw kind. 

In deze link kunt u verder lezen hoe we op Basisschool Ariane omgaan met CITO-toetsen. 

 

Ook nu weer; wanneer je iets wilt weten over alles wat te maken heeft met de

ontwikkeling van je kind of de extra zorg op school: Hartelijk welkom. Ik ben elke dinsdag en

donderdag op school en samen komen we verder! Kom gerust langs of bel even.

Gijsje Kruissink (interne begeleider)