‘Leren van personen van vroeger’

Op dinsdag 2 november starten we met het nieuwe project van Jeelo: Leren van personen van vroeger.

In dit nieuwe project leren de leerlingen met bewondering of verwondering te kijken naar personen die vroeger hebben geleefd.

Waarom dit project?

Veel personen uit de Nederlandse geschiedenis hebben nog steeds een belangrijke invloed op ons huidige dagelijks leven.

Ze hebben een uitvinding gedaan of gestreden voor iets waar wij nu nog steeds veel plezier van hebben.

Maar er zijn ook fouten gemaakt. Daar kunnen wij van leren en er zo voor zorgen dat dat niet meer gebeurt.

Wat is het doel van het project?

Het doel van dit project is dat kinderen met bewondering of verwondering kijken naar personen van vroeger.

Dat zij daar zelf een kritische mening over kunnen vormen en dat ze deze vervolgens durven te uiten.

Wat zijn de hoofdlijnen van dit project?

• Van verleden tot heden: kinderen leren over personen van vroeger. Wat hebben zij bereikt en wat merken wij er nu nog van?
  • Van observeren, luisteren tot verbeelden: kinderen bekijken platen van vroeger, luisteren naar verhalen en verbeelden de gebeurtenissen in een tekening of rollenspel.
  • Van tijdsaanduiding tot tijdbalk: kinderen leren verschillende tijdsaanduidingen gebruiken en een tijdbalk maken.
  • Van feit tot mening: kinderen leren feiten en meningen onderscheiden en ze leren hun mening te verwoorden.
  • Van leren tot evalueren: kinderen leren leren, ze maken een woordweb en een mindmap en evalueren.

Wat is het sub-thema per groep?

Groep 1-2: Jouw leven

Groep 3-4: Je mening over helden

Groep 5-6: Je mening over eerlijke handel

Groep 7: Je mening over macht

Op vrijdag 21 januari hopen we dit project met elkaar af te sluiten.