Jeelo: Veilig in het verkeer

Op 28 januari starten we weer met een nieuw project van Jeelo: Veilig in het verkeer!

In dit nieuwe project leren de kinderen veilig om gaan in het verkeer en oefenen we dit ook in verschillende situaties.

Waarom dit project?

Kinderen gaan dagelijks door het verkeer naar school en naar hun vrienden. Hoe kan dat zo veilig mogelijk? Kennis over de verkeersregels is niet genoeg. Je moet verkeerssituaties ook kunnen overzien. Dat leer je alleen door te oefenen!

Doel van dit project?

Doel van dit project is dat de kinderen niet alleen leren over de regels van het verkeer, maar ook leren observeren wat gevaarlijke situaties in het verkeer zijn. Veilig door het verkeer gaan kan alleen als je bewust bezig bent met het verkeer en je niet laat afleiden.

Wat zijn de hoofdlijnen van dit project?

• Van eenvoudige naar complexe verkeerssituaties: kinderen leren eerst de verkeersafspraken voor spelen, lopen en fietsen. Er komen steeds complexere situaties aan de orde, zoals voorrangskruisingen en rotondes.
  • Van het schoolplein tot in het verkeer: kinderen oefenen eerst vaardigheden op het schoolplein en later in een verkeerssituatie.
  • Van dichtbij tot veraf: kinderen leren over verkeer in de directe omgeving en uiteindelijk tot buiten de wijk.
  • Van een veilige speelplek kiezen tot een veilige route plannen: kinderen beoordelen plekken en routes op criteria als veiligheid, verkeersdrukte en reistijd.
  • Van het houden aan afspraken tot zelf risico’s inschatten: kinderen leren zich te houden aan gemaakte afspraken. Later herkennen ze risicovolle situaties en nemen ze zelf maatregelen.

Wat is het subthema per groep?

Dit project zijn er geen subthema’s en werken alle groepen over hetzelfde thema: Veilig in het verkeer.

Op vrijdag 25 maart hopen we dit project met elkaar af te sluiten.