Jeelo project: Veilig helpen

Op dinsdag 1 juni starten we weer met een nieuw project van Jeelo: Veilig helpen.

In dit nieuwe project leren we onszelf en anderen te helpen bij kleine en grote ongelukken.

Waarom dit project?

In het dagelijks leven gebeuren soms kleine of grotere ongelukken. Hoe kun je jezelf en anderen dan veilig helpen?

Leerlingen oefenen EHBO-vaardigheden in spelvorm. Ze raken zo vertrouwd met ongevalssituaties.

Door die ervaring en kennis worden ze zekerder en zijn ze in staat om kalm te blijven en hulp te halen in echte situaties.

Wat is het doel van dit project?

Het doel van dit project is om te ervaren dat je bij een ongeluk iets voor een ander kunt betekenen door gericht hulp te halen.

Dat kan alleen als je kalm blijft en duidelijk vertelt wat er aan de hand is.

Wat zijn de hoofdlijnen van dit project?

• Van handelen bij klein letsel tot handelen bij levensbedreigende situaties: kinderen leren bijvoorbeeld wat te doen bij een tand door de lip, een wond, een botbreuk en bij iemand die bewusteloos is.
  • Van hulp halen tot zelf eerste hulp geven: kinderen leren een volwassene te halen om hulp te bieden, ze leren bellen met 112 en ze geven zelf hulp bij een ongeval.
  • Van preventie tot hulp bieden: kinderen leren hoe zij ongelukken kunnen voorkomen, hoe zij onveilige situaties kunnen melden en hoe zij zelf kunnen handelen bij ongelukken.
  • Van kleine tot grote ongelukken: kinderen leren wat te doen bij een klein ongelukje thuis of op school tot wat je moet doen bij verschillende wonden.
  • Van kritiek tot feedback: kinderen leren omgaan met feedback, met kritiek geven en met complimenten ontvangen.

Wat is het sub-thema per groep?

Dit project zijn er geen sub-thema’s en werken alle groepen over hetzelfde thema: veilig helpen.

Op vrijdag 2 juli hopen we dit project met elkaar af te sluiten.