Jeelo project: Omgaan met elkaar

Op dinsdag 30 augustus zijn we weer met een nieuw project van Jeelo gestart: Omgaan met elkaar! In dit nieuwe project leren de kinderen over de overeenkomsten en verschillen tussen elkaar en andere mensen.

Waarom dit project?In Nederland leven we met veel verschillende mensen dicht op elkaar. Iedereen is anders. Dat maakt het leuk en zo kunnen we van elkaar leren. Maar iedereen heeft ook een eigen mening. En eigen waarden en normen. Hoe zorgen we ervoor dat we fijn samen leven, terwijl we niet allemaal hetzelfde zijn en denken?

Doel van dit project?

Het doel van dit project is om meer te leren over overeenkomsten en verschillen tussen mensen zodat leerlingen met deze verschillen leren omgaan en deze verschillen meer leren waarderen.

Wat zijn de hoofdlijnen van dit project?

• Van feit naar mening: kinderen beschouwen op hun eigen niveau verschillen tussen mensen en verschillende situaties in het omgaan met elkaar. Vervolgens vormen ze een eigen mening.
  • Van dichtbij naar veraf: kinderen leren over de situatie op school, in hun gezin, in groepen en in de maatschappij.
  • Van nu naar vroeger in de tijd: kinderen beschouwen de tijd van nu, de tijd van hun eigen leven en de tijd van, tijdens en na de 2e wereldoorlog.
  • Van tweetallen naar groepen: kinderen werken in tweetallen, kleinere en grotere groepen. Ze geven elkaar feedback en ontvangen van elkaar feedback.

Wat is het subthema per groep?

Groep 1-2: Samen spelen

Groep 3-4: Leven in een gezin

Groep 5-6: Vrienden in een groep

Groep 7-8: Waarderen van verschillen

Op vrijdag 7 oktober hopen we dit project met elkaar af te sluiten.