Inrichten van je eigen omgeving

Op maandag 20 februari zijn we schoolbreed gestart met het volgende project van Jeelo: Inrichten van je eigen omgeving.

Waarom dit project?

We wonen met veel mensen in een klein land. Grond is schaars. Hoe was dat vroeger en hoe is dat nu? Hoe gaan we zorgvuldig en slim met onze ruimte om? Wie is daar verantwoordelijk voor? De een wil immers een parkeerplaats en de ander een stoep om op te spelen. We willen graag veel voorzieningen, omdat die bijdragen aan ons welzijn.

Wat is het doel van dit project?

Het doel van dit project is dat leerlingen respect krijgen voor hun omgeving en begrijpen dat iedereen andere belangen heeft. En dat het een hele kunst is om met ieders wensen rekening te houden. Leerlingen leren dat ze daar hun steentje aan kunnen bijdragen. We zijn gezamenlijk verantwoordelijk.

Wat zijn de hoofdlijnen van dit project?

• Van dichtbij naar veraf: kinderen leren over de inrichting van hun huis, de straat, de wijk, hun dorp en evt. hun gemeente en provincie.
  • Van leven naar genieten: kinderen maken dagelijks gebruik van voorzieningen zoals de riolering en de groenvoorziening, maar ook van voorzieningen voor onze vrije tijd zoals speelterreinen.
  • Van onderhoud tot ontwerp: kinderen onderhouden of ontwerpen zelf hun omgeving.
  • Van globale kaart naar gedetailleerde plattegrond: kinderen leren kaartlezen en kaarten maken, ze schatten afstanden en rekenen met schaal.
  • Van nu naar vroeger en naar de toekomst: kinderen bekijken hoe hun omgeving er vroeger uitzag en hoe hun omgeving zich ontwikkelt.

Wat is het subthema per groep?

Groep 1-2: Wonen in je straat.

Groep 3-4: Zorg voor je wijk.

Groep 5-6: Vrije tijd in je buurt.

Groep 7-8: Ontwikkeling van je gemeente

Op vrijdag 31 maart hopen we dit project schoolbreed af te sluiten.