Hoe gaat het met mijn kind….

Hoe gaat het met mijn kind…

Op school is het in april en mei alweer zo ver. Er wordt nagedacht over het komende cursusjaar, wat gaat starten na de zomervakantie. 

Bijna is bekend in welke groep of klas een kind na de zomer zal starten. En daar wordt goed over nagedacht. Het is niet altijd vanzelfsprekend. 

Op school zoeken we naar goede ontwikkelkansen voor elk kind. Elk kind ontwikkelt zich weer op een eigen manier. En daar willen we op inhaken. 

We willen graag samenwerken met u als ouder ook in deze zoektocht. 

 

Voor de meeste kinderen begint de schoolcarrière vanaf hun vierde verjaardag. En ook dat starttijdstip is voor iedereen verschillend. Door het hele jaar heen zijn kinderen jarig. 

En daarom moet er soms een keus gemaakt worden voor doorstroming of juist niet.

Het lijkt tegenwoordig wel eens zo, dat we verschrikkelijk veel haast hebben en kinderen zo snel mogelijk door school heen willen loodsen. 

Het blijft goed om naar het kind te kijken en de tijd te gunnen om een goede ontwikkeling door te maken. 

 

Veel kinderen kennen al vroeg cijfers en letters omdat daar al heel jong aandacht aan wordt besteed door ouders en voorschoolse opvang.

Maar dat zegt niet altijd alles over of een kind er aan toe is om te gaan “leren”. 

Er zijn nog een heleboel andere vaardigheden die van invloed zijn op een succesvolle schoolperiode. Zoals bijvoorbeeld:  zelfstandigheid, zelfvertrouwen, tempo, concentratie, woordenschat, samenwerken en samenspel, zelfredzaamheid etc. 

 

Peuteren en kleuteren is de basis voor leren.

Alle eerder genoemde ontwikkelpunten lijken helemaal niet te gaan over leren, maar zijn veel meer ontwikkelpunten. En dan is het juist zo belangrijk: Is er sprake van een stabiele ontwikkeling. 

Gelukkig dringt wel steeds meer het besef door hoe ontzettend belangrijk de peuter en kleuterperiode is voor een stabiele ontwikkeling.

 

Jonge kinderen moeten eerst alle begrippen “lijfelijk” ervaren.

De kleuter leert door spelen in de bouwhoek, wat eigenlijk wiskunde is.

Het leert over grenzen en sociaal gedrag in de poppenhoek.

Hogere wiskunde, rekenen en begrippen leert het kind spelenderwijs door koprollen, rollen, springen, klauteren, hard rennen.

Dit ontwikkelen kost voor ieder kind tijd en een eigen tempo. 

Door aan die ontwikkeling te gaan duwen of trekken doe je het kind geen recht en kunnen er hiaten ontstaan in de ontwikkeling. Dit kan ertoe leiden, dat kinderen later vastlopen. 

 

Hoe jammer kan dat zijn. 

Hoe mooi was het dan geweest als ze nog een jaartje basis hadden mogen leren in plaats van jarenlang hijgend een hoge lat halen?

En misschien moet de vraag niet zijn of onze kinderen naar de volgende groep gaan, maar: Wat zijn de feiten op dit moment en waar ontwikkelt het kind zich het best in de komende periode. 

 

Laten we het plezier weer voorop stellen. Het leven gaat al zo snel en als de schooltijd achter de rug is, komt het echte leven waarin we al zoveel moeten.

Mogen onze kinderen op school leren met passie en plezier…