Ontwikkeling van het kind

Wij vinden het belangrijk om u op de hoogte te houden van de ontwikkeling van uw kind.

Graag werken wij met u samen om uw kind verder te laten groeien door informatie te delen.

Dat doen wij standaard op vaste momenten:

• September: startgesprekken
  • Informatie van ouders over de onderwijsbehoeften van uw kind.
  • November: ontwikkelgesprekken
  • Nadruk ligt op de sociaal emotionele ontwikkeling en het  welbevinden, ook de cognitieve ontwikkeling wordt besproken.
  • Februari: rapport 1 en voortgangsgesprekken
  • De Cito’s scores (gr 3 t/m 7) worden gedeeld via ouderportaal en vanaf groep 5 krijgen kinderen een uitdraai van Cito bij hun rapport. Tijdens de voortgangsgesprekken wordt besproken hoe de ontwikkeling van uw kind verloopt.
  • Juni: rapport 2 en mogelijkheid voor gesprek
  • De Cito’s scores (gr 3 t/m 7)  worden gedeeld via ouderportaal en vanaf groep 5 krijgen kinderen een uitdraai van Cito bij hun rapport. Zijn er onverwachte resultaten of andere bespreekpunten, dan is er een mogelijkheid om een gesprek aan te vragen met leerkrachten.

In de kleutergroepen maken we gebruik van de leerlijnen jonge kind. We werken doelgericht en observeren nauwkeurig hun groei. Dit leggen we het hele jaar door vast in parnassys.

Ontwikkelt uw kind zich zoals we verwachten, dan zijn de gesprekken voldoende.

Hebben wij zorgen of vragen dan nemen wij tussen de gesprekken door contact met u op en bespreken we samen de voortgang.

Oudergesprekken

U wordt via Parro uitgenodigd voor een gesprek. U kunt een tijd inplannen. Heeft u een specifieke vraag dan kunt u die alvast invullen. Leerkrachten kunnen zich zo goed voorbereiden en uw vraag zo goed mogelijk beantwoorden.

Onze leerkrachten vertellen hoe ze aankijken tegen de ontwikkeling van uw kind.

Ouderportaal

Via het ouderportaal heeft u inzicht in de Cito scores en uw administratieve gegevens. Vanaf 8 februari staat het ouderportaal weer open.

U kunt de Cito resultaten van uw kind bekijken in het ouderportaal (gr 3 t/m 7).

De resultaten van de Cito’s worden zichtbaar gemaakt in Romeinse cijfers I t/m V. In de afbeelding hiernaast kunt u zien wat de betekenis is van de scores.

De afgelopen weken hebben alle kinderen vanaf groep 3 Cito toetsen gemaakt voor rekenen, taal en (begrijpend) lezen.

In dit filmpje wordt uitgelegd waarom wij de Cito toetsen afnemen.

Nadat de toetsen zijn afgenomen gaan leerkrachten de toetsen analyseren.

Klopt de score van de toets bij het beeld dat wij hebben van het kind?

Laat het kind dezelfde groei zien in de klas?

Zijn er onderwerpen die het kind nog moeilijk vindt?

Waar gaan we de komende periode met elkaar aan werken?

Allemaal vragen die aan bod komen tijdens de analyse.

Als er geen bijzonderheden zijn geconstateerd bij de scores vanuit de Cito’s, ontwikkelt uw kind zich volgens zijn/haar eigen leerlijn door.

Eigen leerproces in het rapport

Op Bs Ariane is ons motto “Presteren is leren met Passie en Plezier.  Onze visie is dat alle kinderen leergierig zijn en ontwikkelen. Ieder met zijn eigen passie en zo wordt leren leuk!

In het rapport willen we daar ook ruimte aan geven.

Het rapport is een afspiegeling van de ontwikkeling van uw kind. In de beoordeling nemen we de hele ontwikkeling van het kind mee zoals werkhouding, methodewerk en toetscijfers.

We betrekken kinderen bij hun eigen leerproces door een persoonlijk deel in het rapport toe te voegen. Elk kind heeft een persoonlijk deel ingevuld van het rapport. We vragen aan kinderen om te reflecteren op hun eigen ontwikkeling. Ook voeren wij kindgesprekken over het leerproces.

Beoordeling in het rapport

In de groepen 1 en 2 hanteren we een driepuntensysteem waarin staat of een kind op niveau zit, erboven of dat het een aandachtspunt is.

In de groepen 3 t/m 8 wordt er op het rapport beoordeeld met cijfers en het driepuntensysteem. De sociale ontwikkeling van het kind willen wij ook graag in beeld hebben. Dit staat ook in het rapport.

Het onderdeel “werk op niveau” is optioneel en is bedoeld voor leerlingen die persoonlijk aangepast werken. Het onderdeel ‘voor jou’ wordt bij elke leerling ingevuld door de leerkracht. De leerkracht schrijft daar een persoonlijk woord voor uw kind in.

Praktisch

De rapporten worden digitaal ingevuld. Elk kind krijgt een mooie map mee waarin de resultaten te vinden zijn.

Voor elke rapportperiode mag de map weer meegenomen worden naar school. Het is de bedoeling dat het rapport de hele schoolperiode meegaat.

Dus we houden de rapportmappen graag netjes.