Cito toetsen

Goed om te weten!
  • Toetsen zijn best leuk!
    Veel kinderen vinden het maken van toetsen best leuk; stress wordt vaak opgebouwd door de omgeving. Belangrijk is dan ook dat ouders en leerkrachten ontspannen met de toetsen omgaan. Keep calm!
  • Oefenen of voorbereiden?
    Zeker op de basisschool is oefenen voor toetsen niet nodig. In de les of thuis oefenen met de lesstof, kan wel onderdeel van het leerproces zijn. Het is een samenspel tussen school, ouders en het kind of dit nodig is en in welke mate. Oefenen voor toetsen is niet nodig… Als leerkracht (en ouder!) wil je weten wat de kinderen inhoudelijk kunnen, hoe vaardig ze zijn en niet dat ze aantonen dat ze een toets goed kunnen maken. Hoe kun je wél helpen? Wat wel kan is kennismaken met de vraagstelling in onze toetsen en een kind voorbereiden op hoe een toetsafname gaat. Dat kan bijvoorbeeld met onze kennismakingsboekjes.
  • Waarin nog ontwikkelen?
    Een toets is geen afrekeninstrument, maar laat zien ‘waar ben je goed in?’ en ‘waar kun je je nog in ontwikkelen?’ Weg dus met die prestatiedruk. Onze volgsystemen en toetsen laten de verbeterpunten van je kind zien, maar ook wat juist zijn of haar sterke kanten zijn. Zodat hij extra ondersteund of extra uitgedaagd kan worden.
  • De juf of meester ziet veel meer.
    Het resultaat van een toets is niet allesbepalend, maar draagt bij aan een betrouwbaar beeld, als stukje van de puzzel. De juf of meester ziet veel meer van een leerling en baseert zijn oordeel niet alleen op toetsscores. Scholen gebruiken toetsen om het onderwijs op de leerlingen af te stemmen, niet om leerlingen in hokjes te plaatsen.
  • Een toets is een momentopname.
    Dit wordt vaak gezegd, en is natuurlijk ook waar. In principe is iedere meting een momentopname. Denk aan de snelheidscontrole bij een auto of een weegschaal die aangeeft hoeveel je weegt. Wanneer je met regelmaat toetst, is er een duidelijke lijn te zien door de tijd heen. Zo’n leerlijn is belangrijker dan het resultaat op één op zichzelf staande toets.
  • Leren van meten, daar draait het om.
    Scholen toetsen niet omdat het moet, maar omdat het handvatten oplevert om het onderwijs op de leerlingen af te stemmen. Het begint voor de juf of meester pas na het toetsen; met alleen toetsen ben je er niet, je moet er iets mee doen. Analyseren is ontzettend belangrijk.
  • Passend onderwijs, passend toetsen.
    Geen twee leerlingen zijn gelijk, gelukkig is ieder kind anders. De een gaat met sprongen door de leerstof, de ander stap voor stap. Om ook leerlingen met extra onderwijsbehoeften of een vertraagde ontwikkeling goed te volgen, bieden wij toetsen aan voor speciale leerlingen.
    Ook houden we rekening met bijvoorbeeld dyslexie. Cito ‘helpt’ door middel van signalering, aangepaste toetsen en onderzoek. Zo dragen we steeds meer bij aan onderwijs op maat.