Leren plannen…plannen leren

Leren plannen…..plannen leren.

Samen aan de slag. 

We staan er meestal niet bij stil, maar een gewone dag zit al vol met geplande activiteiten voor kinderen. Er worden keuzes gemaakt of er gespeeld wordt na schooltijd en met welk vriendje. Bij wie zal dat dan zijn, waar en tot hoe laat?  Of kan er niet gespeeld worden, maar staat er een sportactiviteit gepland? 

 Bij het plannen van gewone dagelijkse bezigheden komen enorm veel verschillende vaardigheden kijken, vaardigheden die belangrijk zijn voor de ontwikkeling van het kind.

En dan komt daar ook nog bij, dat er op school ook het een en ander wordt verwacht. Kinderen maken vanaf een bepaalde leeftijd huiswerk en we zijn het er allemaal over eens, dat dit niet de laatste avond geleerd moet worden. Oftewel, dat vinden wij dan. 

Op school leren we kinderen plannen en we hopen, dat thuis ook mee gekeken wordt, zodat het goed komt met het werk. 

Ja, want dat volgt eruit: Eerst plannen, dan ermee aan het werk…. Want wat heb je eraan, dat er een planning is en dan wordt die planning aan de kant gelegd. 

Over het leren plannen en hoe we dat zinvol aan kinderen kunnen leren is een aardige blog geschreven door Tea Adema (kindercoach) 

Ik kan u alvast verklappen, dat plannen niet het probleem is, maar de planning uitvoeren vaak wel. 

En hoe we dat gaan begeleiden, daar kunt u in de blog over lezen.