Rapport juni 2024

Eigen leerproces

Het rapport is een afspiegeling van de ontwikkeling van uw kind. In de beoordeling nemen we de hele ontwikkeling van het kind mee zoals werkhouding, methodewerk en toetscijfers.

Op Bs Ariane is ons motto “Presteren is leren met Passie en Plezier.  Onze visie is dat alle kinderen leergierig zijn en ontwikkelen. Ieder met zijn eigen passie en op zijn eigen tempo en zo wordt leren leuk! In het rapport willen we daar ook ruimte aan geven. 

We betrekken kinderen bij hun eigen leerproces door een persoonlijk deel in het rapport toe te voegen. Elk kind heeft een persoonlijk deel ingevuld van het rapport. We vragen aan kinderen om te reflecteren op hun eigen ontwikkeling. Ook voeren wij kindgesprekken over het leerproces.

Ouderportaal

Via het ouderportaal heeft u inzicht in de Cito scores en uw administratieve gegevens. Vanaf vandaag staat het ouderportaal weer open.  U kunt de Cito resultaten van uw kind bekijken in het ouderportaal (gr 3 t/m 7).

De resultaten van de Cito’s worden zichtbaar gemaakt in Romeinse cijfers I t/m V. In de afbeelding hiernaast kunt u zien wat de betekenis is van de scores.

De afgelopen weken hebben alle kinderen vanaf groep 3 Cito toetsen gemaakt voor rekenen, taal en (begrijpend) lezen.

In dit filmpje wordt uitgelegd waarom wij de Cito toetsen afnemen.

Nadat de toetsen zijn afgenomen gaan leerkrachten de toetsen analyseren.

Klopt de score van de toets bij het beeld dat wij hebben van het kind?

Laat het kind dezelfde groei zien in de klas?

 

Zijn er onderwerpen die het kind nog moeilijk vindt?

Waar gaan we de komende periode met elkaar aan werken?

Allemaal vragen die aan bod komen tijdens de analyse.

Als er geen bijzonderheden zijn geconstateerd bij de scores vanuit de Cito’s, ontwikkelt uw kind zich volgens zijn/haar eigen leerlijn door. Dat is fijn!

 

Beoordeling

In de groepen 1 en 2 hanteren we een driepuntensysteem waarin staat of een kind op niveau zit, erboven of dat het een aandachtspunt is. 

In de groepen 3 t/m 8 wordt er op het rapport beoordeeld met cijfers en het driepuntensysteem. De sociale ontwikkeling van het kind willen wij ook graag in beeld hebben. Dit staat ook in het rapport.

Het onderdeel “werk op niveau” is optioneel en is bedoeld voor leerlingen die persoonlijk aangepast werken. Het onderdeel ‘voor jou’ wordt bij elke leerling ingevuld door de leerkracht. De leerkracht schrijft daar een persoonlijk woord voor uw kind in.

Praktisch

De rapporten worden digitaal ingevuld. Elk kind krijgt een mooie map mee waarin de resultaten te vinden zijn.

Voor elke rapportperiode mag de map weer meegenomen worden naar school. Het is de bedoeling dat het rapport de hele schoolperiode meegaat.

Dus we houden de rapportmappen graag netjes!

Facultatieve oudergesprekken

Op 2 en 4 juli zijn er mogelijkheden om met de leerkracht in gesprek te gaan over vragen rondom het rapport. Heeft de leerkracht aandachtspunten dan zullen de leerkrachten zelf contact met u opnemen. Hoort u niks, dan zijn er geen bijzonderheden.

Heeft u nog een vraag? Neem dan contact op met de leerkracht en plan een telefonisch of fysiek gesprek.